Waarom je nooit ‘legday’ moet skippen!

Of je nou betrokken bent bij fitness of niet, iedereen heeft wel eens gehoord van het fenomeen ‘skip a legday’. Wanneer je 4 à 5 dagen in de week naar de sportschool gaat, heb je meestal de dagen in spiergroepen opgedeeld. Schouders/rug, triceps,biceps, borst en een aparte dag voor je benen. Veel mensen denken echter dat dit niet zo belangrijk is als andere spiergroepen, omdat het minder zichtbaar is en mensen de oefeningen hekelen. Hier komt dus de naam ‘skip a legday’ vandaan en in plaats hiervan trainen ze liever een andere spiergroep twee keer. Hieronder is beschreven waarom je deze dag juist niet moet skippen:
– Meer hormonen, meer massa
Velen beseffen het niet, maar tijdens leg day doe je veel meer dan alleen het trainen van je beenspieren. Tijdens oefeningen als squats, deadlifts en zware leg presses boost je ook je testosteron en hormoonwaardes naar een hoger niveau. Dit zorgt weer voor meer spiermassa, ook in delen van je bovenlichaam. Je beenspieren zijn het hart van de productie van testosteron, dankzij de opbouw en het formaat van de spieren.
– Hardlopen is geen legday
Hardlopen heeft niets met legday te maken en is dus ook zeker geen vervanging hiervoor. Je gebruikt je benen namelijk op een heel andere manier dan wanneer je een legday in de sportschool zult doen. Met hardlopen neemt je spiervolume weinig tot helemaal niet toe.
– Mentale kracht
Bij een sterk fysiek hoor ook een geest die evenwichtig is. Legday is dusdanig intensief, dat daadkracht en doorzettingsvermogen essentieel zijn tjidens een training. Naast het opbouwen van spieren, bouw je ook karakter op. Leer hiermee jezelf verder te pushen en dit kun je ook gebruiken tijdens andere trainingen. 
– Meer spierkracht
Tijdens legdays doe je veel oefeningen waarmee je niet alleen je benen traint. Je pakt bijvoorbeeld tijdens squats je rugspieren ook mee en hierdoor zijn je trainingen dus nog effectiever. Je maakt tijdens legdays je gehele fysiek sterker!
– Verhouding van je lichaam
Veel mannen willen graag een breed en gespierd bovenlichaam, maar wanneer er luciferstokjes onder zitten, wordt dit al gauw heel onaantrekkelijk. Zorg ervoor dat je je benen net zoveel traint als de rest van je lichaam, om zo je lichaam in verhouding te houden.

Mocht je geen tijd hebben om naar de sportschool te gaan, maar wel graag je benen willen trainen? Bekijk hier het assortiment aan thuisfitness wat betreft je benen en denk aan het motto: Never skip a legday!

Zie ook onze top 3 van:
– Hometrainers
– Crosstrainers
– Loopbanden
– Roeitrainers
– Spinbikes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *