Trends 2018 Fitness: HIIT Workout!

HIIT, High Intensity Interval Workout, is een benaming voor trainingen, die in een korte periode  van intensief trainen afgewisseld wordt met intervallen, waarin je het wat rustiger aandoet. Het grootste voordeel van zo’n HIIT Workout is dat je in weinig tijd maximale resultaten/gezondheidsvoordelen kunt halen. Het is de meest tijd-efficiënte manier om oefeningen uit te voeren en duurt gemiddeld tussen de 10 en 30 minuten.
Bij oefeningen tijdens een HIIT-training kun je denken aan fietsen of sprinten, maar ook oefeningen in combinatie met een springtouw en/of dumbbels/gewichten. Een training kan bijvoorbeeld ook in combinatie met een hometrainer, waarbij je 30 seconden fietst met een zo hoog mogelijke weerstand. Gevolgd door enkele minuten langzaam met een lage weerstand.
Dit noem je een ronde of herhaling van de HIIT training.
De tijden die je nodig hebt om te herstellen, kun je helemaal zelf bepalen en zal afhangen van de intensiteit van je training.
Voer tijdens een HIIT workout bijvoorbeeld de volgende oefeningen uit:
– Push ups
– High knees
– Jump lunges
– Pull ups
– Knee raises
– Fietsen
– Sprinten

Doe dit allemaal 30 seconden met een pauze van 10 seconden. Herhaal dit totaal 4 keer, dit komt neer op een workout van 16 minuten, kort maar wel zeer efficiënt. Voor deze oefeningen kun je gebruik maken van de volgende hulpmiddelen:
– Opdruksteunen
– Optrekstang
– Hometrainer
– Loopband

Om de HIIT training te verzwaren voor jezelf kun je ook nog gebruik maken van deze hulpmiddelen:
– Kettlebels
– Dumbbells/Haltersets
Zoek een schema wat goed bij je past en probeer eens een HIIT Workout uit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *