Trends 2018: Strength Training/ Krachttraining

Ook krachttraining is een upcoming fitnesstrend in 2018. Eigenlijk een trainingssoort die al tientallen jaren wordt gebruikt, maar nu ook door andere doelgroepen. Zo was het vroeger eigenlijk alleen voor (gespierde) mannen. Krachttraining voor vrouwen en kinderen zie je heel erg toenemen. Een voordeel van krachttraining is dat je het thuis kunt doen!

Krachttraining met behulp van gewichten of andere vormen van weerstand, zoals een apparaat, weerstandsband of dumbells, kunnen positieve effecten realiseren. Zo kan het bijvoorbeeld zorgen voor een grotere spiermassa en uithoudingsvermogen van je spieren leiden. Hiernaast draagt het bij aan de explosiviteit van je kracht en helpt het bij het versterken van botten en pezen.

Het voordeel van krachttraining is niet alleen voor jongere mensen. Ook zwangere vrouwen en ouderen kunnen genieten van de voordelen. Spierafbraak is voorbeeld wat ouderen tegen kunnen gaan en ook het behouden van de spiermassa wat zeer belangrijk is op latere leeftijd.

Met behulp van krachttraining verlaag je je vetpercentage en verbeter je de conditie van hart- en bloedvaten. Je bloeddruk zal hierdoor dalen, maar ook het cholesterol gehalte kan afnemen en dalen. In tegenstelling tot cardio training resulteert krachttraining vaak in een toename van kracht waar je in je dagelijkse leven profijt van kunt hebben!

Krachttraining wordt veel beoefend in gyms, health centres of andere sportschool faciliteiten, maar het is net zo goed thuis te beoefenen! Dit bespaart je ook nog een veel tijd en geld. Tuurlijk is het makkelijker om naar een sportschool te gaan, omdat je daar een grotere keuze hebt aan gewichten en fitnessapparatuur. Maar met een full body workout (schema) kun je prima de krachttraining in je eigen huis doen. De oefeningen die je uitvoert zijn te doen met je eigen lichaamsgewicht of met behulp van dumbellsets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *